OLED jest organiczną diodą elektroluminescencyjną, wytwarzaną z organicznych związków. Gdzie znajdziemy tą technologię? Jakie zalety ma takie rozwiązanie?
Wyświetlacz OLED
Technologię OLED stosuje się do produkcji elastycznych wyświetlaczy czy innych sprzętów przenośnych. Ich główną cechą jest to, że wyświetlacze są bardzo cienkie, dzięki temu, że nie trzeba ich podświetlać – diody samoczynnie wytwarzają światło. OLED jest także związany z klasą wyświetlaczy graficznych, które są masowo wykorzystywane przez producentów.
Produkcja wyświetlaczy
Okazuje się, że takie wyświetlacze są dosyć łatwo produkowane. Posiadają one warstwę organiczną (składającą się z diod w kilku barwach), która zostaje nałożona na płytę bazową. Wprowadzenie dodatkowej pośredniej warstwy sprawia, że ekran jest jasny i sprawnie działa. Ekrany bezpośrednio wydzielają światło, cechując się wysokim kontrastem. Dzięki takiej technologii możliwe jest tworzenie zakrzywionych ekranów, a nawet przezroczystych.
Kilka słów o historii
Zjawisko emisji światła odkryto po raz pierwszy pod wpływem napięcia elektrycznego w związku organicznym, jakim jest polifenylenowinylen. Odkrycia tego dokonano w laboratorium Uniwersytetu w Cambridge w 1989 roku. Pierwszym sprzętem, w którym wykorzystano tą technologię był palmtop firmy Sony – wprowadzono go w 2007 roku. Trochę później stworzono także telewizor, którego odbiornik posiadał złącze HDMI i ważył około 2 kilogramów. W 2008 roku Sony stworzył pierwsze monitory komputerowe OLED, cechujące się niższym poborem energii. Cztery lata później Samsung wprowadził 55 calowy telewizor Super OLED TV, stworzony z wykorzystaniem technologii Super OLED, ponadto obsługiwany za pomocą gestów.
Technologia OLED posiada warstwę emisyjną, przewodzącą, podłoże, oraz katody i anody. Każda warstwa posiada cząstki organiczne polimerów przewodzących. Wyświetlacz OLED zapewnia doskonałą jakość obrazu, ze względu na samodzielne podświetlanie każdego piksela. Taka technologia cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem i jest często wybierana podczas zakupu telewizora czy laptopa. Nasycenie obrazu zachwyca detalami, dzięki czemu oglądanie telewizji staje się ciekawym przeżyciem. Producenci coraz chętniej korzystają zatem z takiej technologii.