Zapach, który unosi się w biurze, sklepie, salonie kosmetycznym czy kinie ma za zadanie nie tylko uprzyjemnić wizytę, ale również nakłonić potencjalnego klienta do zakupów lub skorzystania z usług. Tam, gdzie przyjemnie pachnie czujemy się bardziej komfortowo.

Odwiedzając sklep spożywczy, piekarnię, cukiernię czy salon sprzedaży często czujemy zapachy, które pobudzają nasze zmysły, przywołują określone, najczęściej miłe wspomnienia, a także nakłaniają nas do zakupów. Często nie są to naturalne zapachy, a mieszanki zapachowe pochodzące z dyskretnie zamontowanych aromatyzatorów. Marketing zapachowy – bo tak profesjonalnie nazywa się stosowanie zapachów do wywołania określonych reakcji pozwala w ciekawy sposób ocieplić wizerunek firmy oraz zwiększyć sprzedaż.

Jak działa odpowiednio dobrana kompozycja zapachowa?

Zapach potrafi koić zmysły oraz je pobudzać do działania. Wszystko to przekłada się na nasz dobry nastrój. Czując nasz ulubiony zapach czujemy się rozluźnieni, zrelaksowani, gotowi do działania. Zapach, który dociera do naszego mózgu tak samo szybko, jak dźwięk czy obraz może sprawić, że w danym momencie poczujemy więcej energii bądź będziemy chcieli zrobić zakupy. Dobrze dobrana kompozycja zapachowa sprawi, że zapamiętamy miejsce, jako komfortowe i chętnie do niego wrócimy w przyszłości. Przyjemna woń unosząca się w pomieszczeniu sprawi, że chętniej będziemy przychodzić do pracy.

Zapach w miejscu pracy

Zapach w miejscu pracy ma przede wszystkim zapobiegać znużeniu oraz pobudzać do działania. Kolejnym celem, o którym warto pamiętać jest oczywiście budowa pozytywnego wizerunku firmy. Roznoszący się wszędzie zapach kwiatów lub zapach wody może sprawiać, że pracownicy będą bardziej skoncentrowani na swoich obowiązkach, a odwiedzający nas klienci lepiej nas zapamiętają. Z uwagi na ilość spędzanych w biurze godzin dobór kompozycji zapachowej jest szczególnie ważny dla pracowników. To właśnie ich samopoczucie oraz kondycja fizyczna powinny być przedmiotem zainteresowania przedsiębiorców. Warto pamiętać, że zapach:

– motywuje do działania,
– relaksuje,
– determinuje dobre samopoczucie,
– zmniejsza uczucie senności oraz znużenia,
– pozwala zapomnieć o problemach oraz skupić się na zadaniach, które są do wykonania.

Zapach w sklepie, restauracji czy kawiarni

Odwiedzając kawiarnię, cukiernię czy restaurację często czujemy interesującą, unoszącą się w powietrzu woń pieczywa, ciasta, kawy, herbaty, owoców czy jedzenia orientalnego. Takie zapachy wywołują w nas różnego rodzaju emocje oraz powodują, że odczuwamy głód lub pragnienie. Unoszące się np. w restauracji aromaty jedzenia sprawiają, że jesteśmy przekonani o tym, że w tym miejscu podawane jest smaczne i dobrze przyprawione jedzenie. Automatycznie nabieramy więc chęci na posiłek. Przyjemny i otaczający nas zapach zapamiętujemy i wiążemy z miejscem, które odwiedziliśmy, a po pewnym czasie pragniemy do niego znów wrócić.

Wykorzystanie aromamarketingu w biznesie ma więc podstawowe znaczenie. Jest to jedna z bardzo dyskretnych form reklamy oraz sposób na to, aby nasz produkt, miejsce lub usługa były bardziej dopasowane do potrzeb klientów. Miejsce, które ładnie wygląda, jest przyjazne i które elegancko pachnie automatycznie uznawane jest przez klientów i pracowników za ciekawsze. Zapach jest również jednym z elementów budowania pozytywnego wizerunku firm.

Źródło: Aromaemka.pl – Aroma marketing