Ubiegły rok pokazał, że Polacy masowo przesiadają się do nowych aut. W 2016 w naszym kraju zarejestrowano aż 475 935 fabrycznie nowych pojazdów. To absolutnie rekordowa wartość w historii polskiej motoryzacji, a prognozy ekspertów wskazują, że ten wyjątkowy wynik może zostać nawet przewyższony w tym roku!

W świadomości większości naszych rodaków wciąż żywym jest jednak przekonanie, że kupno fabrycznie nowego samochodu oznacza niebotycznie wysoki wydatek. Statystyki jasno jednak wskazują, że jest to inwestycja, na którą decydujemy się coraz częściej. Zatem – czy rzeczywiście kupno nowego auta stanowi aż tak spory wydatek jak to dosyć powszechnie się wydaje?

Auto nowe – wydatki

Z jakimi wydatkami wiąże się kupno fabrycznie nowego samochodu? Oprócz kwoty zapłaconej za sam pojazd czy dodatki do standardowego wyposażenia doliczyć należy także ubezpieczenie oraz koszty rejestracji. I…to właściwie tyle! Dodatkowo, przy zakupie takiego pojazdu nie ma najmniejszych obaw o wcześniejszą historię (auta używane często naprawiane są po poważnych wypadkach) czy o poważne usterki.

Porównajmy to teraz z kosztami, jakie mogą wystąpić po zakupie samochodu z drugiej ręki. Generalnie nawet pomimo dosyć dokładnego sprawdzenia pojazdu przed kupnem nie da się uniknąć ryzyka poważnego uszkodzenia jakiegoś drogiego w naprawie elementu. Zatem, bilans i tak wychodzi na korzyść nowego samochodu.

Skąd wziąć pieniądze na nowe auto?

Owszem, finansowanie samochodu, który jest nowy z reguły wiąże się wyższy koszt niż w przypadku auta z drugiej ręki. Warto jednak pamiętać, że o ile auta używane kupujemy głównie za gotówkę oraz w mało korzystnych kredytach bankowych, to w przypadku aut nowych mamy do dyspozycji całą paletę ciekawych instrumentów finansowych.

Przykłady? Ot, choćby Kredyt SMARTPLAN na nowe auta od Toyota Bank (RRSO 11,48%). Uczestnikiem tego programu może stać się każdy, kto może sobie pozwolić na co najmniej 10% wkładu własnego na dowolny model Toyoty. W ramach tego modelu finansowania użytkownik korzysta z auta przez 3-4 lata spłacając niewielkie miesięczne raty, a po upływie tego okresu kredytowania ma trzy opcje:

  • – Spłata ostatniej raty i zatrzymanie obecnego,
  • – Rozłożenie ostatniej raty kredytu na kolejny okres,
  • – Odkup auta przez dilera- po cenie rynkowej i wymiana auta na nowe!

Ostatni wariant zdaje się być wyjątkowo korzystnym rozwiązaniem, zwłaszcza jeżeli komuś zależy na regularnych zmianach aut, bez konieczności sprzedawania ich na własną rękę.

Reprezentatywny przykład dla Kredytu SMARTPLAN: cena nowego samochodu 70 000,00 zł, wpłata własna 21 000,00 zł, czas obowiązywania umowy 36 miesięcy, miesięczna wartość raty kredytowej 1 210,00 zł, z Ostatnią Ratą 14 000,00 zł, oprocentowanie nominalne zmienne w skali rocznej 5,99%, rzeczywista roczna stopa oprocentowania 11,48%. Całkowita kwota kredytu 49 000,00 zł, całkowity koszt kredytu 10 339,09 zł (obejmuje prowizję bankową 1 470,00 zł, odsetki 5 879,05 zł, oraz szacunkowy koszt ubezpieczenia komunikacyjnego AC 2 990,04 zł), całkowita kwota do zapłaty przez kredytobiorcę 59 339,09 zł. Kalkulacja ważna na dzień: 23-01-2017 r.